torsdag 10 november 2011

Tema fredag- återbruk


Som många av mina trogna läsare vet så är jag en "textil nörd" eller vad man ska kalla det. Förr var det ,(och kanske även idag) kvinnorna som stod för det mjuka hantverket och männen för det hårda.
Jag gillar båda, men jag tycker att det mjuka är det som passar just mig bäst. Jag anser dessutom att vi som har kunskap inom något gammalt hantverk har skyldighet att förmedla det till nästa generation så inte kunskapen går förlorad.
S0m skräddare kan jag konstatera att det yrket, finns det inte många som kan föra vidare.
I de tider som är nu, med all stress och "förverkligande" av oss själva, tycker inte jag att det är konstigt att det blivit inne med att sticka och virka.
Jag tror alla människor har ett behov att få känna känslan att det här har jag gjort själv...JAG KAN...
I går var jag in till den närliggande staden Lidköping och botaniserade i några affärer hittade en liten trevlig på en bakgata som sålde återbruk bl.a. Jag gillar ordet, smaka på det ÅTERBRUK, visst låter det bättre än loppis?
Jag köpte ett handbroderat vitt lakan som ska bli en hissgardin till sovrummet.
Och som vän av ordning ser så kommer inslaget tidigare och tidigare på torsdags kvällen, detta på grund av min målarkurs, också ett sätt att återbruka.
Så nu vill jag se vad ni tänker på när det gäller återbruk. Gör som vanligt lägg in er länk i mr Linky och glöm inte att länka ditt bidrag hit till sidan så att många har chansen att hitta era bidrag.

19 kommentarer:

Leena sa...

Vad roligt det måste vara att ha rejäla kunskaper om textil och sömnad! Och målarkurs! Är det möbler eller tavlor? Båda är ju svårt om man nu målar möbler med någon speciell teknik.
Ha en skön fredag!

anemonen sa...

Återbruk är något som jag har anammat. Det är trevligt att fixa till gamla prylar som har ringa värde och göra något nytt och fint av det.

Pysselfarmor sa...

Sådana där broderade lakan är så vackra!
Återbruk är bra - jag har hållit kurs i det.

B i r g i t t a sa...

Håller med om att det är synd när gammal hantverkskunskap försvinner. Själv har jag köpt en knyppeldyna med en massa gamla mönster - dock har jag inte lärt mig knyppla .... än :)

4U2 sa...

Låter absolut bättre! :)

Pialotta sa...

Textil och sömnad.. det var min mormors gebit.. jag stickar mest och visst är det riktigt kul med Återbruk.. det har liksom blivit på Modet. Du visar en vit duk med syprydnad.. liknande har jag sett ett antal i mitt liv.. har en del hemma hos mig oxså.. ärvegods :) Ha de bäst o trevlig helg o tid till dig :)

Anni sa...

Återbruk äger!

Skaparglädje sa...

Vilket fint lakan du köpte. Jag älskar gamla lakan.

Bitten sa...

Jag älskar gamla broderade lakan ...

Mona sa...

Vilket vackert lakan! Väl värt att återanvända.

tilda sa...

Jag hade svårt att välja vad jag skulle länka till för återbruk finns i otaliga former hos mig:)Nu valde jag gardinerna som jag tycker blev riktigt bra!

Gerda-Thyra sa...

Ett sådant vackert broderi!

Lena sa...

Härligt att ta till vara vackra textilier och göra om till annat. Det finns massor av saker man kan återanvända, bara fantasin sätter gränser.

Jah Hollis sa...

Sådana lakan med fina broderier och monogram på fanns det i sängklädesskåpet hemma hos morsan och farsan när jag var barn. Det är vackert och väcker minnen.
Mitt bidrag till temat är lite mer hårt i utformningen, men ett prima återbruk.

Mimmi sa...

Det är tur att man an använda sakar om och om igen :)
Nu kan man ju köpa begagnat på många ställen och det är jätte bra .. jag har köpt mycket sånt .. bord stol och mycket annat :)
kram/Mimmi

Nett sa...

Härligt med sömnad, förr sydde jag en hel del. Nu har mest maskinen fått stå och damma och de sista åren är det garn som gäller :) Ha en fin Söndag!

Selma sa...

Vitbroderier är så vackert!

Carola sa...

Jag håller med om att återbruk låter bättre än loppis. Jag älskar att återanvända saker och "loppisar", det finns så mycket fint som folk inte vill ha som man kan använda eller göra om.

Unknown sa...

Oj, törs nog inte berätta var motsvarande hamnade när jag röjde lite i helgen...