torsdag 6 juni 2013

Tema fredag- Sverige / mångkulturelt


Just nu sitter jag framför tv´n och tittar på svt 1 och nationaldagsfirandet, så temat  ska vara något svenskt. 
Alla dessa munkar som kom vandrande hit på medeltiden. Så redan på medeltiden var Sverige mångkulturelt. Ramundeboda är en mycket gammal mötesplats på gränsen mellen Närke och Västergötland, där var Antoiniterordens enda konvent i Sverige. 
Åker ni E20 så är det en fin rastplats att stanna vid, ligger precis vid en lite sjö. Och tänk att man har stannat där i så många år tack vare att de franska munkarna drev en mötesplats där.
Ett stort tack till alla  som berikar vårt land.

Lägg in ert bidrag i mr Linky och länka hit från er sida.


14 kommentarer:

Kakan sa...

Låter som en härlig rastplats...
Synd man inte åker där så ofta så man kan kolla in den...

http://nakak71.blogspot.se/2013/06/fredags-tema-mangkulturellt.html

Ha en bra dag!
Kram Kakan

Jah Hollis sa...

Nej, invandring både av folk och andra kulturinslag är inte något nytt här i Sverige. Om det nu finns de som lever i den villfarelsen. Det är ju dina munkar bevis på.

Violen sa...

Ett passande tema den här dagen!
Ha en fortsatt skön helg!

Mias Mix sa...

Har aldrig sett den rastplatsen. Får lov att stanna där någon gång tror jag :) Väldigt bra tema som passar just nu :)

B i r g i t t a sa...

Visst är det så. Jag förundras över hur rörliga folk var men antar att det var de som hade hög nyfikenhetsfaktor ;)
"Kulturuttryck" som att kasta sten på polis och brandmän kan vi förstås vara utan.

http://budapestcityphoto.wordpress.com/2013/06/06/ice-cream-for-any-choices/

Anonym sa...

Häftigt med en rastplats som visar en del av historien, då får man förena nytta med nöje :0)

Anita - Malta sa...

Ser ut som en fin rastplats värd ett besök. Ett lite knepigt tema den här veckan. Men en utmaning ska vara en utmaning ;-)
http://anitamalta.wordpress.com/2013/06/07/turism-utbyte-och-kultur/

Nett sa...

Så passande tema så här dagen efter nationaldagen :) Den rastplatsen har jag missat totalt. Ha en fin helg!

Eva Trillian sa...

Vårt land har alltid bestått av olika kulturer (som i etniska sådana). det är väl det som är Sverige :)

Kerstinsdottern sa...

Hej!
Länge sedan jag var med på något fototema och tänkte försöka haka på Fredagstemat så ofta som möjligt!
Kul tema idag och fina munkar!

Anni sa...

Tips om fina rastplatser är så värdefulla att de borde få ha en egen blogg! Tänk att botanisera bland sådana tips när man ska ut och fara på vägarna. Hmmm, undrar om det redan finns ...?

llh sa...

Ramundeboda är en spännande plats. Fint att du lyfter fram den och ett angeläget tema.

Freja sa...

Jag gillar veckans tema starkt, önskar bara att jag hade haft mer tid i dag att hitta motiv. Nu valde jag en egen tvist eftersom jag redan hade en bild jag kunde krångla in i temat...

Mimmi sa...

Det var häftigt:) jag har aldrig sett sånt:)