söndag 26 september 2010

Fototriss- i luften

Malangner
CentreraFilosofen
Min triss i dag är från Kvarntorpshögen i Kumla. Kvarntorp var ett ställe där man utvann olja ur skiffer på 50-talet. Resterna lades på slagghögen som är 100 meter i hög, och då menar jag stoor.
När jag var barn på 60-talet minns jag lukten som kom ner över Kumla och då sa man alltid det luktar från Hynneberg. Det som är spännande med högen är att sedan ett antal år sedan har man gjort ett rekreations område där, så vintertid kan man åka skidor nedför ena sidan och sommartid är konst på hög en permanent utställning.
Det är en häftig upplevelse att gå uppe i luften med den fantastiska utsikten och se alla konstverk.
Det är också så att inne i slagghögen så brinner det fortfarande en glöd som inte går att släcka (det har gjorts försök, men det misslyckades),så när man går där finns på vissa ställen skyltar där man inte får beträdda för det puffar ut ånga som ni kan se på min sista bild.
Har ni möjlighet så är det väl värt ett besök , en annorlunda upplevelse i konstens värld.
Fler luft tolkningar hittar ni hos fototriss.

16 kommentarer:

Rantamor sa...

Men va läckert, helt klart värt ett besök. Ska försöka lägga det på minnet.

Ha en skön söndag.

@Receptomaten sa...

Bra triss med berättelse!

Trevlig söndag!

Camilla (Rantis) sa...

Tack för att du delar med dig av både text och foton idag....
låter som ett ställe värt att besöka!
Favvo fotot blir nog filosofen...
Ha en skön söndag!!!

Charlotta sa...

Har åkt förbi den där högen många gånger och aldrig vetat att det finns något intressant att se där. Ska absolut svänga in nästa gång det beger sig. Tack för tipset.
Första bilden är min favorit i din bildserie. Härligt fri och luftig.

Gunsside sa...

Flotte bilder, ser ut som en spennende plass
Ha en fortsatt fin søndag ;)

Jah Hollis sa...

Fina bilder. Den där brinnande slagghögen är sannerligen ett fenomen. Roligt att man gjort något av den nu.

Ingalill sa...

Spännande läsning, så konstigt att det brinner fortfarande. Snygga bilder :)

Ingalill sa...

Fn La in fel adress nu igen

Anni sa...

Hördudu, den där filosofen har minsann inte sin i luften...
:-p

Pysselfarmor sa...

Ja den där platsen är verkligen värt ett besök - tack för tipset. Dina bilder + text gör din fototriss mycket spännande.

När jag läste Annis kommentar kiknade jag av skratt :-)

Adnan Hadziagovic sa...

Fin triss!

mimmi sa...

Vilka fina bilder .. bild nr 2 .. den var ju helt otrolig .. den blir absolut min favorit :)
kram :)

Lisa sa...

Kul triss. Speciellt bilden på Filosofen.

Moster Ma sa...

Häftiga bilder! Filosofen = favoriten.

Gemma Wiseman sa...

Very creative, fascinating sculptures! Beautiful shots!

easygardener sa...

I especially like the first sculpture. Amazing that the fire keeps on burning despite attempts to put it out.