torsdag 13 januari 2011

tema fredag- ätbart


Torsdag kväll och det är dags att tänka på fredagens tema. Själv har jag varit och firat en 11 årig kille och en av hans önskan var att morfar skulle baka en tårta med dekorerad med blåbär, hallon och choklad. Den utföll till belåtenhet klart ätbar!. Ätbar var säkert rätten vi fick i Alcase i höstas en typisk rätt från Alsace sas det, jag kan bara säga att jag tackade nej till den anrättningen. Surkål, potatis två olika sorters grisskära korvar och fet fläsk av något slag. Tyvärr fick nog den stackars kocken slag, för inte var det många som åt av det. Men vinet var gott!

Hur ni får till dagens tema ska bli intressant att se, för smaken är ju som bekant som baken...delad.

19 kommentarer:

Pumita sa...

Kul med knytis! Jag bjuder på efterrätten. :p

Unknown sa...

Hi... Låter betydligare godare med blåbärstårta än med surkål...

Cecilia Artista sa...

Nej det där såg verkligen inte gott ut. Vilken tur att vinet smakade bra!

Leena sa...

Synd att ni inte fick godare mat i Alsace för de har riktigt god mat där. Jag gillar inte heller surkål, korv och fläsk så det undviker jag men har fått världens godaste stekar, lammkött, pajer och sallader där. Men å andra sidan är ju vinerna så goda så nästan allt går ner :)

B i r g i t t a sa...

Nej det hade jag då rakt inte ätit men tårtan hade jag INTE sagt nej till :)

Pialotta sa...

Din tallrik ser verkligen inte inbjudande ut :( Nej minsann surkål är inget för mig liksom de där korvarna..Då är det bättre med hembakat;)
Ha de gott..det här blir ett riktigt knytkalas ju :)

ormbunke sa...

Det såg inte apptitligt ut men surkål har jag ätit en gång och var inte helt fel.
Där fanns gott öl också att skölja ner det med.Trevlig helg. Anita

Pysselfarmor sa...

Mycket vin skulle det bli ;-)

Sandbergs Fotoblogg sa...

Verkar bara som det är bara jag som gillar surkål, fläsk och korvar.
Surkålen ska helst vara från Alsace och ju längre ner i Tyskland du kommer ju godare är den.
Här i Singapore har vi tur. Brotzeit och Paulaner, två tyska matställen som servera supergod tysk mat. Så någon gång i månaden blir det sauerkraut och schweinhaxe.

Mona sa...

Surkål tycker jag faktiskt är gott, men det där fläsket hade jag aldrig kunnat sätta i mig. Och korvarna ser närmast oanständiga ut!

Carola sa...

Ja det där såg intressant ut!

Erik "Semlan" sa...

Jag gillar surkål, passar perfekt ihop med feta korvar!
Fast din tallrik såg lite för mättande ut. ;-)

Bitten sa...

Nja, det ser ju ganska torrt och tråkigt ut och inget som jag skulle dregla över.

Millan sa...

Jag råkade tyvärr först länka till min förra veckas bild, eftersom den adressen kom upp automatiskt då jag skulle länka...Går den länken att ta bort nu i efterhand tror du?

Anni sa...

Men det heter ju Choucroute! En mycket traditionell och uppskattad och MÄTTANDE specialitet som får min make att få något lyriskt i blicken...

(Det är alldeles för lite surkål på din tallrik! Rätten brukar serveras med ett berg av surkål som lär vara mycket nyttigt!)

Själv äter jag inte heller sådant där, kan jag dock erkänna ;-)

Rantamor sa...

Oj skulle jag få en sådan portion skulle jag bli mätt bara vid anblicken.
Min tallrik ska vara mera åt tapas hållet, småplock och lite av allt.

Hoppas att allt är bra med dig och att det nya året har börjat bra för er.

Kram.

Jah Hollis sa...

Här kommer mitt ätbara, krubb för den som har bråttom men som inte nödvändigtvis har så stora krav.
Att många backade för det lasset du visar förstår jag, det ser väldigt mastigt ut, speciellt om man förstorar bilden. :-)

Anonym sa...

Hahaha, det var inte meningen att frestas :) Hoppas det går bra för dej. Hejja, hejja! Önskar dej en trevlig lördag och helg.
/Helena

Anonym sa...

Hm, tror inte att jag hade ätit den där maten på din bild heller. Även om det är spännande att prova nya rätter. Hos mig blir det söt efterrätt i stället.