torsdag 31 mars 2011

Tema fredag- på gång



Centrera

Att våren är på gång på många platser i Sverige får vi rapporter om dagligen. Ett säkert vårtecken här hos oss är när tranorna kommer till Hornborgarsjön det är ca 3,5 mil här i från där jag bor. Man kan se några tranor på åkrarna här i närheten också. I går när jag var på mitt årliga tranbesök var det ca 11000 tranor och diverse andra olika sorter.
Så veckans tema på gång kan vara mycket låt oss se hur just du tolkar temat.

Lägg in din länk i mr linky och länka ditt bidrag hit så det blir lätt att hitta.

25 kommentarer:

Unknown sa...

Tranor = säkert vårtecken.
Undrar hur många de kommer att vara till antalet på söndag när jag ska dit...
Ha det gott!/SA

B i r g i t t a sa...

Det är ngt jag önskar göra! Besöka Hornborgarsjön när det är högtid för tranora :)
När jag var liten firade vi "trandagen"

Jah Hollis sa...

Tranorna är verkligen på gång nu. Man ser dem ofta dra fram över det skånska landskapet. Och Hornborgasjön har nog fått lite konkurrens. Många danskar (och andra med förstås) lär söka sig till Vattenriket runt Kristianstad för att se invasionen av tranor där:
http://www.kristianstadsbladet.se/webbtv/article1428884/Se-tranorna-dansa-pa-Pulken.html

Ja, så har jag ett bidrag till veckans tema på plats med.

Photos by Storm sa...

Häftigt med alla tranor. Måste ut i helgen och leta/Lis

Rajson sa...

Attans också, då måste vi ha missat varandra!
Var ju en sväng där igår vid 18-tiden! Det var en vacker kväll med massor av pippin!
HA en skön helg!

Skaparglädje sa...

Jag älskar tranor, de är så vackra och pampiga. Tänk om jag kunde åka till Hornborgarsjön någon gång.
//Anne-Lie

Eva-Lena sa...

Härliga välkomna vårtecken, när både tranor och svanar visar sig. Man blir glad när man har deras vinslag....

Ha det gott/E-L

Ingrid sa...

Vilken härlig bild av tranorna. Vi har faktiskt tranor här också, men vi får nöja oss med två stycken.

Ha en fin helg!

Pialotta sa...

Tranor så härligt:) Visst är mycket på G nu och alltid som jag ser det:)

Sandbergs Fotoblogg sa...

Åh, vad härligt med tranor, ett bra vårtecken.
Vi brukar alltid, innan vi flyttade till Singapore åka motorcykel till Hornborgarsjön. En tradition som jag saknar även om det kunde vara svinkallt.

Bitten sa...

Vi såg en trana vid Tysslingen, fast det är ju en svansjö.
Måste nog åka och kolla tranor nån gång.

Sinna sa...

Så härligt med tranor. Jag längtar så mycket tills dom kommer hit upp också.
Ha en bra dag
Sinna

Monica o Jacob sa...

Härligt man får riktiga vårkänslor när dom dyker upp:-)

Pysselfarmor sa...

Hornborgarsjön ska jag besöka någon gång...det måste vara en upplevelse att se alla dessa tranor - för att inte tala om ljudet.

Anni sa...

HUR hann du räkna dem?

För mig som aldrig upplevt något liknande är det ofattbara mängder fåglar! Spännande!

Maria Berg sa...

Sett några här också och oj vilket ljud dom har - dock väldigt vackra och grasiösa. MB

Erik "Semlan" sa...

Fina foton. :-) Ett tydligt vårtecken du visar upp.
Nu finns mitt bidrag uppe.
Önskar alla en fin helg!

Maria sa...

Tranor har vi inte så många här, men tids nog kommer det att bli massinvation av gäss.

Kerstin: sa...

Så härligt att se alla dessa tranor. För några år sen kom vi på kl 9 en fredagskväll att ville se tranorna vid Hornborgasjön. Problemet var bara att vi hade 66 mil att resa. 12 timmar senare satt vi dock i bilen. Vi turades om att köra hela dagen. Framme på kvällen ca 1 tim innan tranorna "gjorde natt". Sen satte vi oss i bilen och körde hem. Kl 5 på söndagsmorgon var vi hemma. Mycket trötta men det var verkligen värt den långa resan!

Caja: sa...

Den ljuvaste årstiden är på gång. Fingrarna kliar efter att få påta i örtträdgården, tills det är dags får man så inomhus i stället...

kram/caja

Caja: sa...

Jag var tvungen att göra två inlägg i dagens tema...det får man va? ;-)

Misswhatsit sa...

Underbara foton! Visst är det härligt att våren är på gång.:)
Ha en fin helg!

Benny sa...

Härlig stilstudie i första bilden. Vackert.
Och äntligen är det vår!!!

Maria Berg sa...

Ps. Måste då erkänna att mitt bidarg lades ut 1 april...
så bilden var från maj förra året. Men snart är det sant..hihih

caja doft av lavendel. sa...

Svar: ja det är gummistövlar, jag hade denna bilden ute på min andra blogg för ett tag sedan och det var mååånga som vill köpa dem...jag har inhandlat dem på Röda Korset för en tjuga och ska ställa dem på trappan som blomkrukor. Sry..de är inte till salu...men visst ÄR de fina, man blir alldeles glad av dem ;-)

Kram/caja