fredag 18 september 2009

Fredagskväll

Äntligen fredag säger vi ofta när arbetsveckan är slut och två dagars ledighet infinner sig. När väl klockan är 16.00 och veckan är slut så upp på cykeln och i flygande fläng trampar hemåt för att packa ner det som behövs i helgen.
Ofta är Janne hemma redan och har plockat i hop en del av det vi ska ha med oss.
In i bilen och sen i väg till stugan när väl de 13 milen är avverkade så infinner sig HELGEN och jag är hemma i Närke.
Nu lider den här säsongen mot sitt slut och helgerna kommer att se annorlunda ut.
I Lidköping har man en torghandel som är lite utanför det vanliga, varje lördag är det full rulle på torget.
Och många ser det som en mötesplats, där man träffas.
I Örebro där jag kommer ifrån fanns det två tre stånd på torget på lördagen, så här fyller torget en helt annan funktion.
Trots att det inte är speciellt många mil emellan mina "hemman" så är det lite skillnad och då är det inte bara dialekten som skiljer.

2 kommentarer:

Ninni sa...

Vad mysigt med riktig torghandel! Njut av det. Här hemma i min stad finns alls ingen torghandel det är tråkigt. Alla sätter sig i bilen och åker till närmsta köpcentrum vilket alls inte är detsamma som att kunna handla i ett torgstånd.
Ha en skön lördag!
Kram NInni

Anette sa...

Härligt att ha två "hemman". Kan tänka mig att det alltid är lite vemodigt att "stänga igen" sommarstugan, men samtidigt är det väl extra kul att öppna upp den på våren om man hållt sig borta ett tag.
I Jönköping finns ett jättestort torg där det är torghandel varje lördag. Numera är jag aldrig där, men många har det som stadigt lördagsnöje. Själv jobbade jag på torget under gymnasietiden (för typ 100 år sedan.....) och sålde blommor. En hundralapp varje lördag tjänade jag och fick dessutom alltid med mig blommor hem till mor. Ha en fin helg hemma i Närke. Där kunde jag ha bott om inte mina föräldrar valt att flytta hem till Jönköping från Örebro. Min storebror är född i Örebro, men själv är jag en tvättäkta småländska. Du vet en sån där "som dansar på lingonröda tuvor.......". Kram Anette