torsdag 22 april 2010

Tema fredag- Svenskt förr eller nu

För mig symboliserar min bild en svensk sommar, något mer idyliskt har jag svårt att tänka mig.
Men det kanske går bra att tänka så när man inte behöver gå upp tidigt för att mjölka.
Hur tänker ni när det gäller svenskt ? det skall bli spännande att se hur ni tolkar .
Hoppas det kommer många olika , både gammalt och nytt.
Och ett stort tack för att så många vill vara med och delge era bilder.
För ev nya deltagare, kika i spalten till höger så ser ni vilka regler som finns.

16 kommentarer:

Min Fotodagbok sa...

Jättefin bild med stor känsla.
Här kommer mina tre bilder på gammal svensk bebyggelse i sommarskrud. Ha en fin kväll!!Gittan.

Marie sa...

Ja detta är så svenskt. En fin nostalgisk bild. Hu vilken sommarlängtan jag fick nu ;-)

Pumita sa...

Jag tänker på min mormor när jag ser din bild. Många fina minnen dyker upp i huvudet. Som stadsbo är det lätt att romantisera bondelivet, det var både enklare och tuffare än idag.

Lotta sa...

Mums vilken härlig bild
Riktig gammaldags
Jag håller med Petunia för jag tänker också på mormor när jag ser denna...
Kramizzzzz på dig Lotta

foto CHIP sa...

Så var det på landet när jag var liten - en underbar bild som säger mycket!
Hos mig blir det lite känsloladdat :)

Erik "Semlan" sa...

Fint foto, ser verkligen ut som förr tycker jag. Kor på en fäbodvall, inte bara något vi sysslat med förr med typiskt. Numera få som använder fäbodar, om inte som friluftsmuseum. Har du tagit fotot vid liknande besök? Nu finns min tolkning uppe. ;-) Ha en skön fredag alla temadeltagare.

Bitten sa...

Jättefin bild med känsla i.

Petit Eyekiss sa...

Så såg det ut hos min morbror på Arholma. Där var det min mor-mor som mjölkade.
fin bild av dåtid
Elisabeth

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
Ditt foto väcker minnen från förr. Ha en bra fredag och weekend.
LottaM

Anonym sa...

Som gammal dinosaurie minns jag faktiskt att en faster hade sommarfjös (sommarlagård) och släppte korna på skogen på sommaren.

Anonym sa...

Underbar bild som ger mig riktiga nostalgikickar. Jag har själv suttit och handmjölkat min ko bland björkar och MYGG! Hade på den tiden några sommarbarn bl.a. en tös från Tyskland. Fadern var helt begeistrad av vår svenskhet;-)

Daniela sa...

Vilken underbar bild, den känns verkligen svensk.

hundenstina sa...

Fin bild ... får mig att tänka på Emil i Lönneberga!!!

Pialotta sa...

Den bilden är verkligen så himla bra Carina.. gillar den så mycket:)
Nu så finns det lite tänkeri hos mig oxså:) Ha de gott.. Musikval finns i Jukeboxen oxså idag.. Tänk om fler kunde bli lite mer intresserade bara.. kanske det kommer, kanske inte.. det finns så många teman nu många på en enda dag oxså.

Jah Hollis sa...

Din bild ser verkligen väldigt "förr" ut. Mitt bidrag är kanske mera "så var det förr och så är det nu". Andras bidrag får jag kolla i natt för strax väntar fredagens nöjesliv i Malmö.

Camillasfoto.se sa...

Även om det är lördag idag så hoppas jag att jag kan få vara med. Gillar din gamaldagsa bild, hos mig blir det mer en svensk företelse, att hålla masken när man helst vill flippa ur.