onsdag 3 februari 2010

Torsdagsreflektionen vecka 5


Även om jag egentligen inte vill skriva om snö, så är det svårt att låta bli.
Det är ju ganska kallt vissa dagar och då behövs det varma kläder.
Jag har en längre dunjacka vars dragkjedja gick sönder, den är ganska skön att ha nu ,så efter mycket om och men lyckades jag få tag i en dragkedja.
Att hitta en som det går att öppna från två håll tog sin tid, när jag väl kom hem så kommer nästa stora jobb.

Att sprätta och sy i en ny, ett jobb som är minst sagt "dunigt".
Svårt är bara förnamnet!! och då hör det till saken att jag är utbildad skräddare.
Det jag vill komma till är att slit och släng samhället vi har gått för långt...
Det är absolut inget fel på min jacka , men det är en hel vetenskap att kunna handla "reserv" delar.

Vitvaror, datorer och alla saker vi omger oss med, går det sönder så lönar det sig inte att laga.....
Sen klagar vi över sopberget?
Nu blev min reflektion ett litet brandtal, men jackan är klar och jag fryser inte.

11 kommentarer:

elena cn sa...

Byta dragkedja har jag också gjort. Jösses så många sömmar det är att sprätta. Jag avundas dig inte med allt dunet dessutom, men varför slänga en fullt fungerande jacka som man gillar. Du har helt rätt...det är alldeles för lätt att slnga bara köpa nytt!

Wildhearts sa...

Jättefin bild! Jag har själv inte riktigt orkat ta tag i min torsdagsreflektion. Det känns som om det inte har varit annat än snö, men vem vet jag kanske kommer på massor i morgon :)

Gunilla sa...

Jag håller med dig det är så lätt att kasta ett fungerande plagg bara för att det är så svårt att hitta tex en dragkedja. Och ibland är ju det en ganska dyr reservdel, men till en jacka så uppväger det ju kostnaden, Men, sen kommer ju jobbet att sy dit dragkedjan det är ju en hel vetenskap , kanske det är därför man drar sig för att byta den.
Tur att du är duktig och vet i vilken ordningen det skall tas.
Du behöver ju inte frysa nu när du har fixat jackan.
Ha det gott
Kramen/Gunilla

Petit Eyekiss sa...

Duktig flicka!
Brukar vara mitt jobb också, men nu för tiden är långa blixtlås så dyra, så det lönar sig bara om det är en lite "bättre" jacka.
Skräddare var min mamma också.Förmodligen är mitt sy intresse därifrån, och hon var en hård lärarinna. I 13 års åldern sydde jag en dräkt med sjalkrage, och den fick jag sprätta bort 3 gånger innan hon var nöjd.

Chesney sa...

Stunning....wow!

Marie sa...

Oj vilket "petimet" jobb :-) Duktig du är som fixade att byta dragkedja på en dunjacka dessutom. Antar att du fick nysa mycket under tiden ;-). Ja du slit och släng, det verkar ha blivit så tyvärr. Jag försöker imellanåt kränga begagnade ridklsäder, skor och västar, och då till vrakpriser, MENdet är som förgjort. Visst lever vi i ett konsumtionssamhälle och tyvärr får våra barnbarnsbarnsbarn.....lida av detta med tanke på all förorening dessa sopbärg medför.

http://carpediemmie.blogspot.com/2010/02/torsdagsreflektion.html

NinaVästerplana sa...

Tjejerna i Annexet har en del i dragkedjeväg.... o för en billig peng bytte Gill även dragkedjan i min varma kappa ;-)
Inte ska det slängas nåt man trivs i inte.....
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Helena sa...

Jag köper nytt om något går sönder och det beror antingen på att jag inte kan laga det själv eller att det skulle kosta lika mycket att lämna in någonting till lagning som att köpa nytt.
Här är min reflektion; http://aragornsfru.blogg.se/2010/february/torsdagsreflektion-42.html

Anonym sa...

Visst tycker jag också att mycket kläder är gjorda för att slängas när dom går sönder, inte laga. Jag sydde och lagade mycket när barnen var små. Dels för att det behövdes för ekonomins skull men också för att det var roligt. Vi har en bra affär i Linköping som har det mesta i syväg. Det är roligt.
Jag funderar på din bild, den ser så häftig ut men jag förstår inte riktigt hur det blivit så.
Jag reflekterar över det här med snö:

http://mariannlostinline.wordpress.com/2010/02/04/torsdagsreflektion-thursday-thoughts-42/

Hannah/anarkistbävern sa...

Nu blir det din tur att ta hand om stafetten! Du får temat nostalgi, så nu hoppas jag att du tar en sväng till förrådet och gräver fram något som gör dig riktigt nostalgisk!

ninoj sa...

Jag vet hur det ser ut, efter att man har varit inne i en dunjacka! Kortar ärmar till jobbet ibland, man syr 2 rader med myrstygn och klipper i mellan. Overlockar och bandkantar med duntät var, ändå der det ut som om man slaktat en hel gässfarm. Får mig att tänka på när vi sydde ytterplagg i skolan. En klasskamrat skulle sy en "retrokappa" med päls på krage och ärmslut, samt en muff. En kaninpäls inhandlades på Myrorna. Trots att hon skar enligt konstens alla regler, jagade vi vita tussar i flera veckor i "Algots" gamla fabrik.