lördag 8 augusti 2009

Att turista i sin gamla hemstad


Kumla har en historia som en skostad, det fanns mängder med skofabriker både stora och små. Skofabriken Sture var en stor fabrik som brann ned 1932, och alla anställda blev arbetslösa. Det var en stor katastrof för lilla Kumla,man bestämde då att man skulle sätta i gång med anläggande av Kumlasjön. Den konstgjorda sjön ligger vackert i djupadals ravinen och heter officiellt djupadalsbadet. Det kom igång som statligt nödhjälpsarbete och resulterade i en efterlängtad badmöjlighet för kumlaborna. Bottenplanet i den brunna fabriken återuppfördes 1938 och inrymmer numera Sveas Bageri och Konditori.

I går var vi där och njöt av den underbara lilla sjön och jag fick återuppleva mina barndoms sommrar, i den här sjön har jag tagit de flest simmärken upp till guldmagistern.
Restaurang sjösidan är en populär plats på varma kvällar och helger, ligger vid vattnet . Och numera finns det bassänger och rutschkanor, så man badar inte längre i sjön.
Mone´skulle ha kunnat målat en tavla här så vackert tycker jag det är.

4 kommentarer:

Lantliv sa...

Vad fint det ser ut...har aldrig varit i Kumla måste jag erkänna.
Tyvärr så förknippar nog många Kumla just med fängelset.....kanske inget dragplåster.Nästa gång vi åker i närheten ska jag se till att vi stannar till där....
Kram Anne-Lee

Mimmi sa...

Det var underbara bilder och en väldig intressant berättelse.. jag har varit i Kumla några gånger ..men aldrig varit och sett på detta ..vilket jag ångra nu när jag ser dessa vackra bilder:)
kram

Chesney sa...

I want to see this, is is just spectacular!! WOW!

Marie Sjostrom sa...

Hej
 
Tack för en intressant blog!
 
Jag hittade er sida och undrar om ni skulle vara intresserade av att publicera en länk till våran klients hemsida?
Denna artikel har en diskret länk till Expedias hotellboking hemsida, som vi sammarbetar med.
 
Namn: Expedia
URL: http://www.expedia.se/

Tack för att ni har tagit er tid och läst. Tveka inte att kontakta mig om ni har några frågor. Jag skickar gärna artikeln till er om ni är intresserade.
 
Med vänlig hälsning,
 
Marie Sjöström
OBAN Multilingual
marie.sjostrom@obanmultilingual.com