torsdag 20 augusti 2009

Torsdagsreflektionen vecka 34


Livet efter semestern har gått in i sin vanliga lunk, det käns som att hösten står där och lurpassar på oss.
I trädgården kan man börja skörda i trädgårdslandet och i växthuset mognar tomaterna .
Att ta en sväng i trädgården när man kommer hem från arbetet, plocka av en ärtpung och smaska i sig av de ljumna ärtorna det är en lisa för själen.

På våren sätts det lilla fröet ned i jorden sen skall det ha näring och pyssel hela vägen tills det ligger som färdig tomat på vår tallrik.
Det smakar så mycket mer när man vet att det ligger kärlek och omtanke runt varje planta.
Titta in hos trebarnsmamman så hittar du fler reflektioner.

9 kommentarer:

Anette sa...

Det är härligt med hemodlat, men jag tycker det mognar så sakta i år. Vi har fortfarande bara smakat på gurkorna, allt annat är omoget! Ärter hade jag förra året men i år blev det annat i stället! /Anette

Mimmi sa...

Ah ärter ..det sådde jag i mitt lilla land som jag hade en gång:)
Jag älskar äter ..man kunde köpa dom i massvis när jag bodde i danmark till bra pris..men här i Sverige var de dyra och smala.. men jag satte som sagt några och längtade efter att de skulle bli stora och fina så jag kunde få plocka ner dom och äta dom:)
men det var tydligen fler än jag som tyckte om dom ..för de var borta när jag skulle plocka dom..så jag åkte och köpte några :)
ha en fin dag
kram

Chesney sa...

Home grown veggies and fruits are the best, you realize how much work and love goes in to each plant!

Viola sa...

Du bjuder på en härlig och intressant reflektion...
SKa kanske prova med ärte nästa år.

Hej från mig!

Anonym sa...

Hemordlat är ju underbart gott! Men i år har jag avstått från det för att kunna vara i Finland längre.

Lallis - liv och leverne sa...

Så underbart det är med hemodlat:)
kram Lallis

Lantliv sa...

Mina ärtplantor fick någon otäck ohyra...fick riva upp allt...hoppas nu squashen klarar sig....Det finns inget bättre än att skörda och så gott sen ...vilken lyx. Jag hoppas på bättre skördelycka nästa år.Skall göra land i pallkrage....
Ha de gott
Kram Anne-Lee

Ingrid sa...

Det finns ingenting som är så härligt som när man kan gå ut i sin trädgård och plocka egenodlat, det har verkligen mersmak!

Tack för din kommentar hos mig och ha en fin helg!/Ingrid

Kajsalisa sa...

Åh...Du fick ärtor i år!! Här blev det bara små buskar med kanske två ärtskidor på varje....nya försök görs nästa år ;)

Tomater har vi däremot i massor dock inget växthus så vi får väl se hur mycket syltade tomater vi ska äta den här vintern :P

Tack Din snälla kommentar hos mig Du är hjärtligt välkommen tillbaka...