fredag 10 april 2009

Stad eller ort i musikfoto


Kumla är staden som jag tillbringat många år i, den är numera mest känd för sitt enorma fängelse, (som precis byggts ut till ett av sveriges största)
Lithells korv, Bob sylt och saft.
Men framförallt är dess historia skotillverkning, under 1900-talet producerades det mängder av skor där, i dag inga mig veterligen.
De flesta hade i princip sin inkomst runt skor på något sätt.
Så även i min släkt, när jag var barn fanns det små skofabriker i var och vartannat hörn i min gamla hemstad. Skoindustrimuséet med sin skomakare på taket berättar skoafabrikshistorien från Kumla.
Just D sjunger om sköna skor för alla de som försett och förser oss med sköna skor.
Vad andra visar hittar du hos muskifoto


7 kommentarer:

annalarssonphotography sa...

Vilken härlig bild till den låten!

Sov gott och glad påsk!
Anna

Mia sa...

Haha, vilken härlig tolkning av dig *L*

Marie sa...

Underbar boild och musikvalet därtill är störtskönt. Just D gillar jag ffa tre gringos :-)

Anna tassar in.. sa...

Så intressant att få veta lite mer om Kumla..och låten är ju helt perfekt..

tallrotsmarie sa...

just d är så sköna.....

Anette sa...

Den låten hade jag inte hört förut! Inte visste jag heller att Kumla var en sån skostad! Tack för "lektionen" och ha en fin dag i solen. /Anette

eva b sa...

Oj, Just D var länge sedan jag hörde! Kul med Kumla!