söndag 22 mars 2009

Bild 46 av 365 borg

Jag lever i en historiebok fast i verkliga livet. Här i "Arnriket" fullkomligt vimlar det av historiska platser.
Svea rikes vagga sägs ligga här, och min bild är från biskopsborgen i Husaby uppförd 1478-1505
Biskop Brynolf Gerlakson ägde även Läckö, säckestad och Brunnsbo borgar.
på order av Gustav Wasa tömdes och revs borgen och användes som stenbrott, det förts på senare år den restaureats.
Se de svenska 365 bilderna hos akson
eller se de från USA hos Julie

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan :) Lyckliga du som kan vnadra omkring bland historiens vingslag. Förvisso vilar väl en hel del historia i hela vårt avlånga land men jag är helt fascinerad av dessa unika ruiner och kvarlevor. Det är nåt visst med det slockande liksom.
Jag äslkar dina bilder och ja, vi har nog en hel del lika tänk, du och jag. Intressant och härligt :)
Ha en ljuvligt fin dag. Här i Dalarna bestämde sig vintern för att vara kvar ett tag till och våren tvärvände. Usch det var ytterligare ett vitt täcke över landskapet när vi vaknade ...jaja..snart kommer väl fru vår och knackar på dörren
kram
Emma

Anonym sa...

It is fun learning about your nearby historical sites...

Marie sa...

Tänk om dessa murstenar kunde tala. Vilka historier vi skulle få berättas för oss då.

annette sa...

Sådana gamla ruiner från tid för länge sedan är så fina, önskar väggaran kunde tala till oss och berätta vad som hänt!

annette