torsdag 5 mars 2009

Nyfiken

Ibland fastnar jag i mina egna funderingar.
Nu är mina tankar fast i nyfikenhet, var,hur och varför är vi nyfikna?och vad är nyfikenhet?
Eller är det så att vi bara har omvärldskunskap, under lång tid har jag och många med mig sett en gammal man med rollator gå fram och åter på byn.
Många ggr har jag tänkt att vilken fantastisk kämpe den mannen är för han gick ganska illa.
När sommaren led mot sitt slut och semestertiderna var över, livet lunkade på som vanligt, upptäckte jag att han var inte ute och gick längre.
Jag undrar vad som hänt honom, är det att vara nyfiken? min definition över nyfikenhet är inte det.
Jag är bara genuint intresserad av mina medmänniskor.

5 kommentarer:

Mimmi sa...

Det kan man nog inte kalla nyfiken ..det är en släng av att vara lite orolig för en person och hoppas att det inte har hänt den personen något .
att vara nyfiken ..det är när folk kikar in genom ens fönster för att se hur man har det :D

Pumita sa...

Nej, jag tycker inte att det är nyfikenhet (iaf inte i den bemärkelsen som man ofta använder ordet, dvs negativt). Jag skulle säga att det är en normal och önskvärd reaktion som visar att du bryr dig. Sånt behöver vi mycket mer av i Sverige! Vi är alldeles för rädda för att stöta oss med andra och missar många tillfällen till att göra andra glada.

Om jag vore du skulle jag försöka ta reda på vad som har hänt honom. :)

TorAa sa...

Nyfikenhet, eller nysgjerihet som man sier i Norge, er faktisk den egenskap som bringer oss alle videre.
Se på barna. De er nyfikna hele tiden.
Men, for mange voksen mennesker har glemt at være nyfikne. Og deres liv stivner hen.

Så fin blog du har.

hilsen fra
Tor
i Norge

Anonym sa...

Stämningsful bild med mycket mystik. Innan jag lästge din egen kommentar gick mina ankar till Frälingar "Di smau under jorden" och liknande nordiska främmande naturväsen.

Anonym sa...

Han fick en stroke till och hamnade på hemmet...ja vi var nog många som beundrade han kämpa glöd att gå